tirsdag den 24. maj 2011

Kommunikation

I denne blog, vil jeg skrive om et emne, som har min store interesse nemlig kommunikation.

Har du nogle kommentare er du velkommen til at supplere.

Jeg vil desuden benytte lejligheden til at henviser til en anden blog, som jeg også er administrator for. http://essentieltremor.blogspot.com

Jeg ønsker alle en rigtig god læselyst.

Hilsen

Claus Enghuus

7 kommentarer:

  1. Kommunikation er mange ting. Mit fokus er primært sundhedsfagligt, da jeg har arbejdet inden for det sundhedsfaglige område i ca. 14 år.

    Jeg vil dog ikke rigidt holde mig til den sundhedsfaglige kommunikation, da jeg finder al kommunikation interessant.

    God kommunikation er bl.a nærvær, åbenhed og anerkendelse. Kommunikation er vebalt og nonverbalt. Kommunikation er også at spejle andre og sætte ord på det man spejler. Dette og meget mere vil jeg i denne blog komme ind på.

    Ud over sundhedsfaglig kommunikation, vil jeg også komme lidt ind på politisk kommunikation, og det er med det udgangspunkt at skabe en mere bredt funderet blog om kommunikation. Når jeg kommentere politisk kommunikation, vil det givet vis være farvet af min sundhedsfaglige baggrund til kommunikation som værktøj.

    SvarSlet
  2. At anvende spejling i sin kommunikation, betyder at man sætter ord på den adfærd man ser hos den man tale med. Med andre ord man sætter ord på det man ser og den tolkning man har.

    Fordelen ved spejling er at den som bliver spejlet kan føle sig lettet og føler et nærvær. På den anden side kan det også virke provokerende at blive spejlet.

    Styrken i Spejling er altså efter min erfaring, at den skaber nærvær.

    Når jeg tænker spejling i et teoretisk perspektiv, er det enten som et element i Eide og Eide's kommunikation eller som en del af Liv Strands Jeg- støttende sygepleje.

    SvarSlet
  3. Nærvær i enhver kommunikation er afgørende for en god kommunikation. Spejling er en metode til at opnå nærvær. En anden metode er at lave en opsumering efter en længere samtale. Ved at opsumere kan man også få bekræftet hvorvidt man har forstået indholdet og nuancerne i samtalen.

    Man kan også undervejs parafrasere, bruge gentagelser og pauser. Noget jeg næste gang vil komme ind på. Kort fortalt handler parafrasereing om at omformulere det man har hørt, for at få bekræftet om det er rigtigt forstået.

    SvarSlet
  4. Et eksempel på parafrasering er, når man har en længere samtale, så kan man løbende opsumere med egen ord hvad man har talt om, for derigennem at bekræfte om man har forstået vedkommende ordenligt.

    Med hensyn til spejling er det ikke kun adfærd man kan spejle, det er også følelser.

    Når man kombinere både spejlet følelser og adfærd og sætter ord på disse, så er man medvirkende til at skabe bevidsthed om følelser, adfærd og tanker og sammenhængen deri. Dermed skabes nærvær, indsigt og mulighed for at ændre på adfærd.

    SvarSlet
  5. I Den etiske fordring skriver K.E.Løgstrup følgende:
    Tillid i elementær forstand hører enhver samtale til. I den blotte samtale udleverer man sig, hvilket viser sig i, at der i og med selve tiltalens stilles en bestemt fordring til den anden. Ikke sådan at forstå - hvad fordringen angår - at den blot skulle gå ud på at få svar på det, man siger. Heller ikke at forstå på den måde - hvad udleveringen angår - at den først skulle bero på, hvad der bliver sagt, på indholdet og dets betydningsfuldhed eller måske ligefrem på dets private karakter. Men at forstå på den måde at der i tiltalen som sådan - uanset indholdets vægt - anslås en bestemt tone, i hvilken den, der taler, så at sige går ud af sig selv for nu at eksistere i talens forhold til den anden. Hvorfor fordringen - uudtalt - går ud på, at der tages imod een selv ved at ens tone tages op. Ikke at høre eller ikke at ville høre ens anslåede tone betyder derfor, at ens selv overses, forsåvidt det er een selv, der har vovet sig frem i den.

    Jeg vil senere uddybe hvordan jeg forstår Løgstrup og Den etiske fordring i forhold til kommunikation. I bund og grund handler det om tillid og nærvær.

    SvarSlet
  6. Det helt essentielt afgørende i citatet er følgende:
    "Men at forstå på den måde at der i tiltalen som sådan - uanset indholdets vægt - anslås en bestemt tone, i hvilken den, der taler, så at sige går ud af sig selv for nu at eksistere i talens forhold til den anden. Hvorfor fordringen - uudtalt - går ud på, at der tages imod een selv ved at ens tone tages op."

    Sagt med andre ord, så ofre man sig selv og dermed forpligter man påhøren at udvise respekt ikke bare for indhold og nuancer, men i særdeleshed for det rum man sammen skaber med alle faktore i spil.

    I praktisk handler det om at skabe et tillidsfuldt rum, hvor der er plads til det som nu sker.

    SvarSlet
  7. Kommunikation er meget mere en at være velformuleret. Går man ud fra at den gode kommunikation alene går ud på veltalenhed og at være hurtig i replikken, så tager man grueligt fejl.

    Som jeg har været inde på handler den gode kommunikation bl.a om nærvær og tillid, og det opnår man ikke alene ved at være hurtig og velformuleret.

    Nærvær og tillid skal bygges op over tid og det kan være en langvarrig proces.

    Kommunikation er i bund og grund en proces og må aldrig være et mål i sig selv.

    Den gode kommunikation handler også om respekt for den enkeltes autonomi og respekt for den enkeltes værdier. Viser man ikke det over tid, ja så kan man være nok så velformuleret.

    SvarSlet